Hoe mogen we u helpen?

Particuliere aansprakelijkheid

Een particuliere aansprakelijkheidsverzekering (ook wel ‘WA-verzekering’ genoemd’) kan de schade dekken die ontstaat wanneer jij of een van je gezinsleden verantwoordelijk wordt gehouden voor de beschadiging van de eigendommen van iemand anders. Dat dit in de papieren kan lopenm zal iedereen duidelijk zijn. Denk alleen al aan de schade die kan ontstaan wanneer je als fietser een aanrijding veroorzaakt.

Maar waar moet je allemaal op letten bij een goede aansprakelijkheidsverzekering? Plus, hoe ingewikkeld is dat eigenlijk?


Het allerbelangrijkste is dat de schade echt per ongeluk moet zijn toegebracht. Plus, het moet gaan om de eigendommen van iemand anders. En daar vallen dan automatisch de gezinsleden niet onder. (Alhoewel recente jurisprudentie ook weer ruimte heeft geboden aan andere standpunten.) Hoe dan ook aansprakelijkheid is een heel moeilijk onderwerp, want verzekeraars en zelfs rechters komen er vaak maar moeilijk uit.

En voor kinderen <14 jaar gelden speciale regels.

  • Opzet
    ‘Kinderen zijn nu eenmaal kinderen’. En jonge kinderen weten vaak nog niet waar de grenzen liggen. Daarom wordt opzet toch gedekt indien de veroorzaker jonger is dan 14 jaar.
  • Groepsaansprakelijkheid
    Tijdens een sneeuwballengevecht gooi je per ongeluk een ruit stuk. Inderdaad, jij hebt de schade veroorzaakt. Maar zonder jouw collega ’ballengooiers’ was dat nooit gebeurd. Het is dus waarschijnlijk de groep die als geheel aansprakelijk is. De kans dat jouw WA-verzekeraar de schade zal vergoeden is dan wel groot, maar in praktijk zal jouw verzekeraar de schade kunnen verhalen op de overige leden van de groep.
  • Risicoaanvaarding
    Hetzelfde voorbeeld, maar nu een voetbalwedstrijd. Jij schopt de bal per ongeluk tegen de bril van een supporter aan. Groepsaansprakelijkheid? Waarschijnlijk wel. Maar vaak zal jouw verzekeraar in dit geval zelfs helemaal niet uitkeren, omdat de supporter 'weet' dat hij dit risico loopt bij zo'n wedstrijd. Hij heeft, door te komen kijken, 'dit risico geaccepteerd'.
  • Opzicht
    Per ongeluk, eigendommen van iemand anders en toch geen dekking?
    Wanneer je een boormachine van een buurman leent zal de buurman niet blij zijn wanneer deze kapot terug komt, omdat je de boormachine uit je handen liet vallen. Toch sluiten verzekeraars dergelijke schades gewoon uit van de vergoeding. Omdat ‘het de buurman zelf ook had kunnen overkomen’.
  • En een heel belangrijke: jij moet als particulier aansprakelijk worden gesteld. Wanneer je schade hebt veroorzaakt in een hoedanigheid van ‘ondernemer’ zal je particuliere WA-verzekering geen dekking geven. Daar zijn de zakelijke WA-verzekeringen voor.


Zo maar een paar uitzonderingen, om te laten zien, dat vooral aansprakelijkheid een heel lastig terrein is. Loop je tegen een WA-schade aan? Ga dan zeker niet zelf met de tegenassuradeur in gesprek maar laat het deskundig uitzoeken. Want dat maakt de kans op vergoeding een stuk groter.


Of zullen wij je helemaal ontzorgen?


Ons werk is het om samen met jou na te gaan wat in jouw geval allemaal onder het begrip 'verzekerde aansprakelijkheid' zou moeten vallen. En hoe dat in jouw geval het beste verzekerd zou kunnen worden. Wanneer we dat weten gaan we voor je op zoek naar de verzekeraar die in jouw geval de beste dekking geeft. Ben je het eens met ons voorstel? Dan sluiten wij de verzekering af en zijn wij vanaf dat moment jouw eigen particulier adviseur. 24/7


Bijkomend voordeel: wanneer er dan toch een keer schade is, kennen wij bij de gekozen verzekeraar precies de weg. Bij veel verzekeringmaatschappijen kennen we vaak zelfs de medewerkers van de schadeafdeling. Het kan allemaal helpen bij de afwikkeling.
Daarom regelen we ook gelijk de complete schadeaangifte voor je, benoemen we de experts (als dat nodig is), houden we contact met de verzekeraar en bewaken het dossier net zo lang tot je volledig schadeloos bent gesteld.


Dan weet je bovendien zeker dat: 

  • Polissen steeds worden gecontroleerd op juistheid. Iedere keer weer;
  • Onverwachte premieverhogingen worden voorkomen;
  • De juiste verzekerde som wordt gehanteerd, of dat die tijdig wordt bijgesteld indien nodig;
  • Periodiek wordt nagegaan of de polis nog steeds de juiste dekking geeft;
  • Indien nodig ook tussentijds overgestapt kan worden naar een andere verzekeringsoplossing;
  • En schades perfect worden afgehandeld.

 

Is jouw interesse gewekt?

Geef dan hieronder even je gegevens op, dan nemen wij snel contact met je op.

Je gegevens
Je vraag/opmerking*